06 أبريل 2009

اصحواااااااااا

مش عارفة ليه فيه وخم وكسل وهمدان ف البلوج دى..
والاا هو فايروس وداير ف البلد
لا كده مينفعش مش حيبقى هنا وف ايجى وف كل مكان أدب فيه رجلى
متخلونيش اقتنع بفكرة الاقدام النحس الفقرية الشؤومة..عشان ما ازعلش منكو
عايزة كل شابة وشاب يعدوا ويفتحولى مخاميخهم ويركزوا عشان انا كده فى مرحلة الضياع بسبب النوم
اللى ف كل منطقة ده
حيثيات الموضوع النهاردة بتتكلم عن:) "الجواز وسنينه"
عارفة موضوع معقد ويصل الى درجة عميقة من الشدادة والغلاظة والفستكة
بس المكتوب ع الجبين لازم تشوفه ايه؟ تشوفه ايييييه؟ ايوا..العين
من خلال استفتاء تم بينى وبين كذا عضو من المضربين عن الجواز..تم استنتاج ان:
كل اللى بيفكر يتجوز عايز يتجوز فـ سن الـ30 عشان مفيش شابة مناسبة وتصلح للأغراض المنزلية
وكل بنت..عايزة اول ما تتم العشرين..تبتدى تتخطب وتتجوز..بإستثنائى طبعا..
حنقصروا الحلم ونتكلموا بعد ما جبت شبكتك...وجهزت شقتك..وسددت ديونك..
"دى تبقى عبقرية منك لو سددت ديونك قبل ما تتجوز"
خلاص اتجوزت واتقفل عليك باب بيتك..وتبتدى الطباع تتصادم لدرجة لا تحتمل
وده يظهر على حقيقته ويكشر عن انيابه
وهى تبقى زى الوحش المخيف اتأخرت ليه..وكنت مع مين..وعملت ايه..؟
كان فيه واحدة بتقولى..قبل الزواج..كان كل يوم لما يشوفنى يجيبلى ورد
وشيكولا كادبرى..دلوقتى مبقاش بيجيب حاجة يا مونى..
ومتأثرة جدا..زى ما يكون ما نع عنها المصروف..
فكروا معايا ليه بيحصل الاختلاف ده رغم انه مش بيبقى موجود قبل الجواز..
ويلا حظ اوفر المرة القادمة

هناك 16 تعليقًا:

Yasmine يقول...

مين دول اللى يصحوا انا يئست منهم خلاص :D

ارد بقى على الموضوع..
انا شايفة ان مفيش حاجة اسمها حد بيتغير بعد الجواز فى حاجة اسمها ان كل راجل بيبقى عايز يعمل نفسه عمر الشريف و كل واحدة بتبقى عايزة تعمل روحها فاتن حمامة..

فى فترة الخطوبة الفيلم البايخ دا بيبقى سهل انه يتصدق لانهم مهما شافوا بعض كتير مش هيبقى زى لما حياتهم كلها تبقى فى مكان واحد من الصبح لبليل..لما الموضوع بيدخل فى الجد طبيعى ان التمثيلية دى تخلص ما حدش بيعرف يمثل دور مش بتاعه طول حياته

عشان كدا انا باؤيد فكرة ال30 دى للبنات قبل الولاد على الاقل تكون حققت نفسها فى شغل و حياة اجتماعية و شافت الدنيا عاملة ازاى بدل ما تتاخد من بيت ابوها لبيت جوزها على عماها و تعيش بقيت حياتها مش عارفة هى فوتت ايه على نفسها برا العيشة دى

يمكن خرجت عن موضوعك شوية بس زى ما تقولى كدا بفكر بصوت عالى :D

mony يقول...

الله ينور يا فلة..

يمكن صوتك العالى ده يصحى المقبرة اللى احنا فيها دى:)

dr.lecter يقول...

ياقلبي لا تحزن

ياخواننا خلاص الموضوع ده بقي فككم منه خالص مش وقته خالص اهيء اهيء

فعلا سن ال 30 هو سن الانطلاق والارتباط والشباب وكل حاجه

انا بؤيد الفكره دي للولاد حلوه اوي لهم

لكن البنات لا كفايه اوي 27 اكتر من كده لا مش هينفع

فوتكم بعافيه

mUsLiM يقول...

والله سبحان يمكن اديلى بتاع تلات ايام بفكر اعمل موضوع ازعق فيه واقولكم تصحو

لكن الحقيقه ان كلنا نايمين بما فينا صاحبة الموضوع :)

ولا فيه حد معترض ؟

هههههههه

على كل حال

بالنسبه للموضوع نفسه

والله موضوع الزواج والاستعداد ليه بيختلف من انسان للتانى

انا على نفسى بأيد ان ميبقاش فى سن محدد ابدا

الانسان اول ما يشعر انه مستعد وقادر ماديا ومعنويا فمفيش اى مانع يمنعه ويبقى غلطان لو انتظر

لانه كده بيظلم نفسه قبل اى حد تانى

انا عن نفسى بمجرد ان شاء الله ما اكون قادر ،،

ايه اللى يمنع ،،

وزى ما الناس بتقول خير البر عاجله :))

وده بالنسبه للجنسين بنت او ولد ، بمجرد ما الانسان يبقى مهيئ فمفيش داعى للانتظار طالما قدامها الانسان المناسب وهيا نفسها مستعده للاقبال على الزواج

ده غير ان اى انثى لابد وبتشعر بالحاجة انها تتزوج مهما انكرت ده

زى الذهب بالظبط عند النساء

فيه بعض النساء تقولك مش بحب الدهب وماليش فيه والكلام ده

واول ما تدخل او تعدى على محل مجوهرات او ذهب تلاقى عنيا زاغت غصب عنها حتى لو انكرت

طبعا انا بتكلم عن الستات الطبيعية مش اللى أرجل من الرجاله

هههههههههه

يلا اسيبكم بقى

وياريت كلنا نصحى فى الحقيقه

السلام عليكم

moodysalihamidzic يقول...

الفيس بوك اخدنى من كل حاجة

The Seagull يقول...

((لكن البنات لا كفايه اوي 27 اكتر من كده لا مش هينفع))

وليه مش هينفع يا دكتور :D

... amr يقول...

أهلا أهلا موني هانم :) ازيك .. ان شاء الله تكوني كويسة ... انا متفق مع أخويا مسلم في الرد بتاعة D: .. من غير زعل ... كلنا نايميين .. و انا أولكوا . نيجي لموضوعك و سؤالك في الاخر .. المشكلة ان كتير من الناس - شباب و بنات - بيكونوا قبل الجواز بطبع - غالبا بيكون مصطنع - و بعد الجواز كلة بيبقى على حقيقتة يا ريس
انما موضوع ال30 دة .. انا بصراحة مش مرجحة - ليا انا على الاقل- شايف ان الواحد لما ربنا يكرمة و يتلم بدري -يتجوز يعني- أفضل .. ممكن يكون فكر غلط أو لية سلبياتة ... بس لنل بفكر كدة :( و مش لاقي عروسة و مش واثق في دخلي انة يفتح بيت بصراحة
عموما ... محدش عارف بكرة فية اية :)

Here i'm يقول...

عارفة يا مونى .. قبل ما تضعى قدماكى فى أيجى أحنا كنا منتشرين و صحاب و كلنا كنا بنرد و بنهيس و بنضحك .. من ساعة ما وطأت .. شوفتى وطأت دى .. قدماكى أرض أستاد أيجى فيلم و كلنا بقينا بنهرب .. أجرى ياض أنت وهو العو جاه .. يالا بقى .. ما انتى قولتيها .. أقدااااااااااااام .. و بعدين العين فلقت الحجر .. هيا جات عليكى :P


الجواز .. حاسس أن الدنيا كلها بتتكلم عن الموضوع دا .. الفكرة مش فى الـ 30 على فكرة .. انا لما قولتك 30 كان قصدى أنى أكون جاهز .. علشان البنت ترتاح و انا أرتاح و اهلى و اهلها يرتاحوا .. علشان انا شايف حالى بعد شويه مش دلوقتى خالص .. بالنسبة للوضع المادى انا متفائل أن شاء الله و اخر السنة دى حتكون نقط كتير أتحطت على الحروف .. و الفكرة برضه مش فى البنات الكويسة .. انا شايف أن فى بنات كويسة كتير .. بنت كويسة + وضع مادى مريح = جواز ان شاء الله :D .. بس بجد انا عايز أتجوز على 28 أو 30 .. بحسه سن ناضج جدا و إن كانت الجوزات اللى حواليا فى 30 او بعد 30 منجحتش .. الراجل كان أخده وضعه فى الشغل و الست أخدة واضعها فى الشغل و بدا الصراع أن فى البيت عوجنا من الطرفين :D .. بس انا شايفهم هما اللى غلط ..

و الله يا مونى لو البنت دماغها زى دماغى و حتريحنى أتمنى أقعد سنتين أو 3 سنين من غير بيبيهات :D .. تبقى فسح و خروج و سنتين أو 3 سنين عسل :D

ربنا يكرم و متجوزش واحدة لأكتشف أنى كنت عايزها تيجى بعيالها علشان متشغلش دماغها بيا و تتهد :D

mony يقول...

فلتىىىىىىىى

متيأسيش طول منا موجودة..الواحد لازم يعافر:)

انا مش عارفة يمكن انا شايفة ان تصادم الطباع ده مسألة انهم مش متواجدين مع بعض ف مكان واحد مش حكاية تمثيلية وبتاع..اصلهم حيستفيدوا ايه من التحوير يعنى..

وبعدين انا بختلف معاكى "ده لو تسمحى" ف حوار جواز البنات ف سن ال30
ماشى يا ستى حققى طموحك مقولناش حاجة..بس حتبقى ام امتى؟ومسؤلة من وعلى بيتك امتى؟..لو فضلتى عايشة عشان تحقيق طموح مليان عملية بحتة وتحقيق ذاتى بس..حتتعبى من العيشة بطولك ف الدنيا..اكيد دور العاطفة حيجى:) مساء الخير:)

mony يقول...

اهلا دكتور..

سن الـ30 سن انطلاق!! ازاى ..منين مسؤلية وبيت وشغل وعيال ومنين انطلاق؟
انا اعرف ان السن ده بداية النضح والتفكير بالعقل..

غصب عنك اساسا اللى تعدى ال27 دلوقتى بيقولوا عليها عانس..:)مش عارفة ليه كده..ومتحزنش ليك ف الطيب نصيب ان شاء الله..بعون الله حتلحق القطر تقلقشى:)
الله يعافيك

mony يقول...

مصعب

اطلاقا انا صاحية ومفتحة اهو..والدنيا شمس والجو لطيف ومعنديش ادنى مشاكل:) انا عاملة عشان مصلحتكو بس:)

كلامك مقنع جدا خصوصا بتاع الدهب ده..بس انا فعلن مبحبش الدهب يا مصعب:) لو لونه كان يبقى بنفسجى كان ماشى لكن انا مليش ف الاصفر:)

وعجبتنى حتة ان السن ميبقاش محدد..كل واحد وحيشوف نصيبه..
اتغيرت يا مصعب من يوم ما روحت دبى:)
وعليكم السلام

mony يقول...

مودى مش عارفة ايه كده:)..


ههههههههههههه..لا رد مقنع الحقيقة..ربنا يخليهولك:)

mony يقول...

the seagull
صلى عالنبى..مش عايزين خناق ها:)

mony يقول...

عمرو

مهو انا عايزة افسر علميا :) ليه الطباع بتختلف ليه التحوير يا ولاد الناس:)

ومنطق كويس برضوه انك تفكر ف مستقبلك بشكل خاص مش ماشى مع الجماعة زى ما هما ماشيين يعنى:)

انا كويسة الحمد لله:)

mony يقول...

كوبرى
انا اقول اللى انا عايزاه عن اقدامى ووطأة قدماى.,انت تسمع وبس..عشنا وشفنا انت يا ابو طويلة انت تتريق على ستك وتاج راسك وتتكلم بالطريقة اللى مش لطيفة دى:) وبعدين اساسا انا جيت ايجى نورت الدنيا وتحس ان اللمبات والورد اتفرش على صفحات ايجى..كان يوم تاريخى..لحد امتى حتنكر انى احسن منك :)

بتكلم عنه عشان خايفين عليك يا محما..العمر بيجرى يا افندى وانت داير ف البلد خروجات وفسح..
بس منطق كويس بس الخيبة الكبرى بقى تيجى لل30 وتقول آآآآآآآخ خلينا لل35

ههههههههه جامدةى اخر حتة دى..انت كمان خططت حتعد كام سنة من غير بيبيهات.
ردك مشكلة بجد..:)

غير معرف يقول...

الدهب بيجيبلي حساسية :)

وعلشان ألبسه

مش هينفع ألبسه بدري:)


لأني,بيجيلي حساسية من الشمس,فبضطر ألبس جوانتي طول النهار,,


وبالتالي,,

مش هقدر ألبس دهب ,


حساسية إيدي,من الشمس,,


ويمكن,من الدهب برضه,أعتقد باين زمان كدة,معرفش :)


ففيه ناس,عادي,مبتحبش الدهب:)


ويمكن,