07 ديسمبر 2008

كل سنه وانتو طيبيعــين :)





العيــد فرحـــة

يا ســـلام

وأجمــل فرحــــة

يا ســــلام :)

دى أغنية المبجلة صفاء أبو السعـــود

قبل ما يغزو أغنيتهــا المبجـــل محمد سعــد فجعلهـــا باقتــدار

العيــد فرحـــة

مــــــــــــــــــــاء :)

بس واضح اننا عدلنا فى الأغنيــــه

وخليناها العيـــد اكتئـــاب

لفــّه بسيطه على مدوناتنا المبجله , مش عارف ايه حكاية التبيجــــل معايا

ههههههههههه

المهم لفه واحده على المدونات

تجدى محطات دكتور ليكتر الجميله اللى تبعث طبعا على الإشراق والتفاؤل

والأخت بنت مصرية وحكمتهــا

يا ســـلام

صورة بنت كده حاسس انها بتقول " حسبنا الله ونعم الوكيــل "

وكاتبه تحتها " فصبر جميل والله المستعان على ما تصفون "

هو ده التفاؤل اللى احنا عاوزينه...!!

والأخت هوبا وموضوعها ارحمنا يارب والميكروباصات الظريفه

ده غير تعديل كبارى الوزارى

ايه يا رجـــاله مش كده

ارحمونــى شويـــه

ههههههههههههههه

ده عيـــد يا اخوانا :)

وعلى كـــل حال انا جاى اعمل انقلاب على الحالـــة دى

مين معايا فى الانقـــلاب ....؟!!

متخافوش , بلاش انقلاب علشان محدش يفكر فينا غلط :)

خليه ثوره :)

قولى بقى انت هاتعمل زى عبد الناصر لما عمل انقلاب وسمّــاه ثوره

هاقلك انت هاتقرفنا ليه ياعم الحج

ده عيد يا بنـــى :)

هههههههههههههههه

انا بكلم نفسى صـــح

انا اتجننت على فكره

المهم

انا جى ليه , جى ليه

اه

انا جى أقلكـــــم

كل سنــة وانتو طيبيـــن يا حبايبـــى

يارب يكون عيد سعيــد علينا وعلى عائلتنا وأهالينا جميعــا بإذن الله تعالـــى

انا عــارف ان فى ناس هنا مش مبسوطــه وفى مشاكل عندهــا وربنا يعلم انا جوايا ايه :), لكن القول ما قال إيليــا أبو ماضــى : -

قال السمــاء كئيبــة , وتجهـمـــا ... قلت : ابتســم , يكفــى التجهــم فى السمــا !

والعيــد فرصــة للترويــح عن النفــوس , ومعالجــة الأحــزان خاصة فى حضــرة الأهل والأقارب والأطفال
والعيديــات :)

ولا ده عيد لحمه مفيهوش عيديـــات

أصلهم كانوا بيعذبونى وانا طفل بالكلمــه دى :)

كنت أروح لخالى أٌوله العيديه يا عم الحــج

يقولى اسكت يلا ده عيــد لحمـــة :(

انا مالى ومال اللحمــة انا

هههههههههههههههه

وبمناسبــة اللحمـــة , كتبتلكوا كده حاجــة خفيفه , تقولوهــا لأطفالكــم

على أسا ان عندكم أطفــال بقى :)

قــــال الجــــــزار يا خــــروف َ ... العيـــد أقبــــل يــــا ظريـــف َ

فأشخص الخــروف بالأبصــار ِ ... وأنــــزل الدمــوع كالأنهـــــار ِ

وقـــــال ويلــــى يــا جمالــــى ... سيمشـى بالسكين ِ من خلالـى

فقــــال وقــتـهــــا الجــــــزار ُ ... قد ســنّ ذاك نبينـــا المختــــار ُ

فافرح بذاك وارتدى الحُـلــىّ ... أنــت الفــدا لاسماعيــل النبـىّ

فقال حينها الخروف : مرْحـا ... للذبــح , هيا نــُـقــيــم الفرْحــا

أن نلنــــا هـــــذه الكرامــــــهْ ... وبذلنــــا النفــس فـى شهامــــهْ

فأنـــا ذبيــــــح الأنبيــــــــاء ... وأنـــــا تـــقـــــــى الأتــقــيــــاء

وكل سنه وانتو طيبيــــن :)

هناك 13 تعليقًا:

Mohammed يقول...

كل سنة وانت طيب يا مصعب يارب
ربنا يكرمك ودايما مخلينا مبتسمين بروحك الجميلة دي
وفقك الله يا اخي ...

mo0ony يقول...

كل سنة وانت طيب يا مصعب ومحمد وكل الناس ان شاء الله ينعاد عليكم بصحة وسلامة يارب

... amr يقول...

و الله يا عم مصعب موضوع العيديات دة يعني تقدر تقول كدة ان الناس بقت بتنفض !!
كل واحد يقولك انت كبرت و الكلام البايخ دة !
عموما انا بعرف اسلك نفسي مع الناس دي :D
كل سنة و انت طيب يا راجل يا طيب و بعد الشر عليك من الجنان :))

........... كنت هنسى ... العيدية يا محترم
:)))))))

~ Heba ~ يقول...

وانا بقرا البوست الجميل قوي دة .. اخر حاجة كانت على بالي انك يامصعب تكون الي كاتبه :|


اول مرة تكتب بالعامية وبالشكل دة بجد دي مفاجأة تحفة بالنسبالي :)


بالنسبة لمدونتي المبجلة فمن بعد الحادثة بقالي فترة مش بدخلها مش عارفة لية .. يمكن مش بلاقي كلام اقوله ؟؟

لا .. بلاقي كلام بس لما باجي ادوس ارسال بلاقي نفسي بقفل الصفحة واقول اية الهبل دة الناس حتضحك عليا :(

فلتقل خيرا او لتصمت

كل سنة وانت طيب يامصعب وكل سنة وانتوا يا اعضاء اللمة بخير وطيبين يارب على طول :)

shabfa2re يقول...

هابى عيد يا عيال

غير معرف يقول...

كل سنة وانتم طيبين

معلهش بجد الجهاز كان بايظ

ومش مستوعبة حاجة

بس اتصلح

كل سنة وانتم طيبين

The Seagull يقول...

كل سنة وانتم طيبين وعيد سعيد عليكم إن شـاء الله :)

غير معرف يقول...

افتكرت حاجة:)

من وأنا صغيرة..كنت دايما بسمع أغنية أهلا بالعيد

المقطع ده:)

باركوا وهنوا..سوا واتمنوا..كل العالم يبقى سعيد

سعدنا بيها..بيخليها,,ذكرى جميلة لبعد العيد:)


كنت بسمعها..

سعد نبيهة..بيخليها

وكنت مستغربة..وعاوزةأعرف..مين سعد نبيهة ده..وإزاي هو اللي بيغيرها كدة :)


لحد السنة دي..ما عرفت..إن..سعدنا بيها هو اللي بيخليها :D


هه.عادي:)

mUsLiM يقول...

وانتو جميعا طيبين وبخيــر وبصحــة وعافيـــه :)

وحلوه حكاية سعدنا بيها دى

اصل انا كنت زيك يا أخت إيمان :)

منكم نستفيد برضه

يلا

اوعى تنسونى من دعاكم

السلام عليكم

Yasmine يقول...

كل سنة و انتوا طيبين
هو اى نعم العيد خلص بس اعذرونى بقى :)

حلوة اوى القصيدة يا مصعب فكرتنى بقطتى صغيرة بتاعت المدرسة:)
بس ما بيتهيأليش الخروف هيكون بالسعادة دى :D

dr.lecter يقول...

معلش ياجماعه كنت نايم في العيد بعد مارجعت من الكس فاتاخرت عليكم

عملتم ايه في العيد بقي؟

Here i'm يقول...

كل سنة و انت طيب يا عمنا ..

و بعدين فى حد برضه يعمل قصيدة فى العيد و للخروف كمان :D

أرحمنا يا عمنا بقى :D

و بعدين لما تحب تكتب للخروف .. مفيش أحلى من قصيدة عمك المتنبى فى غزل عمك الجزار لما قال ..

كركشنجى دبح كبشه .. يا محلى مرقة لحم كبشه .. هكشه .. نكشه .. بكشه

شايف القافية :D

mUsLiM يقول...

اه شايف ياعم

أحلى قافيه وحياتك

بس دى مش القافيه بتاعت الشعـر بقى

دى قافيه تانيه اللى هيا من القفا

عارفه القفا يا كبارى ...؟

امشى بقى من هنا علشان بيقولوا هايحصل ضرب على القفا

امشى علشان مخنقكش

هههههههههه

كل سنه وانتو كلكم طيبين يا اخواتى :)

السلام عليكم