09 أكتوبر 2008

شوية اسلاك..و كيبورد


ده كان تصورى فى الاول عن العالم الغريب العجيب اللى احنا فيه ده
تخيلت ان كل اللى هيجمعنى بناسه شوية اسلاك..
نكتب مواضيع..نرغى عن حاجة مضايقانا..نتناقش..نختلف..
نتخانق.. يمكن نتصالح و يمكن لأ..و خلاص
عمرى ما فهمت ازاى واحد عاقل ممكن يكون صداقات باللاسلكى
ازاى ممكن يحول علاقة بشوية اسلاك لعلاقة حقيقية بين بنى ادمين حقيقيين؟
تابعته من بعيد لمدة مش قليلة ابدا..
الاول كنت منبهرة بالفكرة..
بعدين اتخضيت ان فى ناس العالم ده بيمثلها
اكتر من مجرد علاقات سطحية باشخاص غير واقعيين
ناس حولت الهدف من العالم ده من مجرد مناقشات باردة..جامدة..
مافيهاش اى نوع من انواع الاحاسيس البشرية
لعالم حقيقى بين بنى ادمين علاقتهم ببعض اكبر بكتير من الصداقة
بصراحة مجرد الفكرة دى كانت بترعبنى فى الاول..و بتضحكنى احيانا
كنت ببقى عايزة اقولهم فوقوا..
ده الواحد فى الواقع و هو شايف اللى قدامه وجها لوجه بيتصدم فى الناس
ما بالك بعالم مفتوح..اى حد ممكن يدخله..
فرص الكذب و الادعاء و النفاق مش قليلة ابدا
ازاى بتعملوا كده؟
مخى يقولى انتى محبكاها شوية..و انا اقول ابدااا هم اللى بيهرجوا
بعدين خدت القرار العظيم بانى انضم للعالم ده..
و فى دماغى انه استحالة يزيد عن علاقات سطحية
بناس معرفش عنهم غير اسماء مستعارة و صور مش بتاعتهم
تخيلت انى بالكتير شهرين و همشى..تجربة جديدة بالنسبالى و هتخلص
بعد ما قربت اكتر من العالم ده..
اكتشفت انى كنت سطحية جدا فى حكمى عليه
لقيت ناس من ارقى ما يكون..ناس نضيفة بجد..
عقولها محترمة و تفكيرها محترم
لقيت ان علاقتى السطحية بكتير منهم
اتحولت مش عارفة ازاى لعلاقة صداقة و يمكن اخوة كمان
كنت بسأل الاول ازاى ممكن اقرب منى ناس عمرى ما شفتهم ولا شافونى
ازاى ممكن اسمع صوتهم فى التليفون
و ناخد و ندى و احنا عمرنا ما عرفنا بعض عن قرب
اكتشفت ان دى اسألة من اتفه ما يكون..
و اجابتها هى نفسها الاسئلة اللى كانت فى دماغى من الاول
اذا كان الواحد بيتخدع فى ناس يعرفهم..
يبقى المعرفة دى مش سبب كافى ابدا يضمن ان الناس دى تستاهل الثقة..
لقيتنى بتغيربجد..ابتديت اندمج فى العالم ده..من علاقة سطحية..
لشوية كلام عابر..لصداقات و ثقة حقيقية..
مع انى فى العادى صعب جدا ادى ثقتى لحد
اتعلمت كتير..كتير اوى بجد
اتعلمت من فنون
ان الواحد ممكن يكون له "قرين" فى الدنيا و هو مش عارف :)
اتعلمت من ايمان
ان فى ناس لسه طيبة فى الدنيا..كلامها من قلبها..
التلقائية و العفوية صفات حقيقية فيها من غير تزييف ولا لف و دوران
اتعلمت من كبارى
البساطة و الدبلوماسية فى المناقشة..
ازاى ممكن الواحد يقول اللى هو عايزه من غير ما يجرح اللى قدامه..
و حتى لو خسر نقطة فى المناقشة فالاكيد انه بيكسب احترامه
اتعلمت من نورهان
ان فى كيميا ممكن تحصل بين اتنين بنى ادمين عمرهم ما شافوا بعض..
لكن احساس غريب بالالفة بيحصل بينهم من غير عقد ولا ترتيبات
اتعلمت من سندريلا و الشاردة
ان فى بنات جدعة لسه موجودة فى الدنيا
بنات قوية بعقليات مستقلة..
بعيدة عن التفاهة و السطحية
و التدوير على عريس قبل ما القطر يفوت :)
اتعلمت من ماجا..
ازاى الواحد ممكن يفهم دينه صح اوى
و يجمع بين التدين ده و التحضر و الثقافة..
اتعلمت من لكتر
العمق فى التفكير..
و بعد النظر و ازاى الواحد يشوف اللى ورا اللى قدامه
اتعلمت من مصعب..
ازاى الواحد يكون دوغرى..
يقول اللى هو شايفه صح من غير تزويق ولا تلوين
اتعلمت منكم كتير و لسه بتعلم..
و كتير منكم لسه ما عرفتهمش و اتمنى فى يوم اعرفهم اكتر..
يمكن نتقابل فى يوم و يمكن لأ..
لكن الاكيد ان اللى بيجمعنا اكتر من شوية اسلاك و كيبورد

هناك 31 تعليقًا:

Here i'm يقول...

كالعادة مسابقة أسرع تعليق لكبارى الدالى :D

بصى بقى يا بنت الحلال .. أنتى كل مرة بتجننينى لما بتقولى أنا مش بعرف أعبر و لا بعرف أكتب عن مش عارف ايه :D

أنتى أساسا مفيش حد بيعبر عن نفسه زيك :D

أنا بقى اتعلمت منك أيه .. ولا حاجة أكيد :D

تفتكرى واحد زى كده بجلالة قدرى يتعلم من أمثالك أنتى أيه :D

ولا حاجة برضه :D






برضه ولا حاجة :p

غير معرف يقول...

إنتي أول ما دخلتي

كنتي بتقولي

عندك امتحان..وفرحانة باليوم اللي اتفعل فيه اشتراكك


أو بدأتي تشاركي بعد ما كنتي بتتفرجي وبس


مش فاكرة



لكن..سبتي الإمتحانات وبدأتي تشاركي


تصدقي وعارفة اني حسيت بالذنب لو مش نجحتي


......



مش عارفة أقولك ايه..



بس..إن شاء الله كمان نعرف بعض أكتر وأكتر..



ونعرف بعض بصدق..مين عارف..الدنيا صغيرة



يمكن نتفرق ونتقابل من جديد



المهم نكون فاكرين بعض بخير..




إن شاء الله نتقابل على خير :)










............



ليكي ..أنا بحترمك..بحترمك بجد :)



ولكل حد هنا..


بحترمكم..قبل ما أكون بحبكم :)




بحترمكم وإن شاء الله يفضل الإحترام ده..



وبحترمك بجد..وكل اسم ذكرتيه بحترمهم :)

The Seagull يقول...

بجد مش عارفة أقولك ايه يا بنوتة على كلامك .. غير إنك أخجلتم تواضعنـا يا فندم (وش مكسوف آخر حاجة) .. انتي برضه اتعلمت منك قوة الشخصية بجد وآرائك وأسلوبك في التفكير والمناقشة .. موضعك رائع كالعتادة يا بنوتة .. قال مش تعرفي تعبري عن نفسك قال :D

الشارده يقول...

ياااااااه طلعتى كل الى جوايا بجد
انا وانا بتكلم مع اى حد فيكم بحس انى قاعد ادامى انسان من لحم ودم شايفاه وسامعاه
تخيلى لما الحروف والكلمات وشوية الضغط على الازرار تترجم لمشاعر واحاسسيس
انتم علمتونى كتير قوى وشكلتم شخصيتى الجديده اللى انا راضيه عنها بجد

انتى فعلا زى ماانا كاتبه عنك فى مدونتى بنت ب 100 راجل ومش لاقيه تعبير اوقع من كده

dr.lecter يقول...

عمق ايه اللي بتقولي عليه انت عارفه الاول معني العمق ايه ههههههههه

بصي احلي حاجه فيكي انك شاقه طريقك فعلا بسرعه ودوغريه وصريحه ومافيش عندك تناقضات خالص وعايشه زي مانت عايشه بحريه غصب عن التخين لانك مؤمنه انك صح وانك عارفه انت بتعملي ايه وواثقه انك هتوصلي لده وده ميزه علي فكره مش موجوده في ناس كتيره والادهي بقي انك سابقه سنك بمراحل اللهم لا حسد يعني

عارفه بجد انا لو كان ليا اخوات واصحاب زي الناس اللي هنا في الحقيقه كنت هابقي بلغت قمه السعاده بس عزائي ان الناس اللي هنا علي الاقل بنتواصل معاهم بشكل افضل من العالم الواقعي



فيه ناس والله انا مش عاوز اقولك قبل ماشوفهم هنا كنت حاسس انهم اكتر من اخ او صديق اوالهم صديقتي العزيزه واختي الرائعه فنون وسبب معرفتي بمعظم الناس اللي هنا

Nourhan Sirag يقول...

مش عارفه اقولك ايه بجد

مستنيه يوم الاتنين بفارغ الصبر

Yasmine يقول...

كوبرى بيه
يعنى كان ممكن تكتفى باول 3 سطور
فادخل انا و اتكرم و اتفضل و ارد عليك:D
و اقولك ميرسى يا استاذ كوبرى كلك ذوق
و خليلي بالك من استاذ دى:P
لكن ازاى ما تجيش..تعيا لو قلت كلمتين حلوين فى حقى:D
متشكرين يا سيدى:D
و طبعا امثالك مش هيتعلموا حاجة من امثالى..لان امثالك عارفين كل حاجة نازلين فول اوبشن :@

Yasmine يقول...

ايمان..
وحياتك انا اول يوم قعدت ادور بيلغوه منين البتاع ده:D
و استغربت جدا ازاى اشتغل فى ثانية كده
المهم..انا كمان بحترمك جدا جدا جدا:)

Yasmine يقول...

the seagull
ربنا يخليكى يا رب من بعض ما عندكم:)

==========
ايمان
انا ضحكت اوى لما لقيتك كاتبة كده..استغربت بجد:)..انا كمان بشوفك شخصية قوية اوى و ناضجة اوى و نفسي ادخل مرة من المرات النادرة اللى بدخلها على الmsn و الاقيكى:D

Yasmine يقول...

lecter
بجد مش بهزر والله انت ردودك و مواضيعك بتبهرنى بجد..ازاى عرفت تكون مثقف كده؟
ده حقد على فكرة:D

و بعدين لو شوفت شكلى و انا بقرا كلامك هتعرف انى مش زى مانتوا متخيلين كده خاالص:D
انا وشى عمال يحمر و انا قاعدة لوحدى اساسا:D
ربنا يخليك بجد كلامك ده كتير اوى عليا
و بالنسبة لانى ما عنديش تناقضات فانا جواية بتاع 9000 واحدة و غالبا هحتاج دكتور نفسانى قريب..بس كويس انك شايف كده ربنا يطمنك:)

و حلوة سابقة سنى دى:D
بس تصدق انا حابة اكتر انى عرفتكو هنا..مش عارفة ليه بس حاسة ان هنا الفرصة اكبر بكتير اوى عشان تعرف اللى قدامك..ليه مش عارفة بس حاسة كده

Yasmine يقول...

نورهان
و انا كمان..اوى :)

غير معرف يقول...

إنتي مش قوية :)

إنتي ضعيفة قوي قوي قوي :)


ابتسامة :)

دي فكرتي عنك :)

بتضحكي..واللي على الوش مش اللي جوة :)



جواكي حزن مش عارفة سره..


ربنا يكتبلك كل خير

Yasmine يقول...

هههههه لا مش للدرجة دى برضه يا ايمان
فى وسط يا حبيبتى :)
انا ماعرفش اكون ضعيفة..يا ريتنى كنت اعرف كان سهل عليا حاجات كتير فى حياتى صدقينى :)

Yasmine يقول...

نسيت اقول ارجوكى تبقى تردى على تليفونك :))

Maga يقول...

النت على مساوؤه وبلاويه بقة لينا منفذ وملجاوسبحان الله مين كان يصدق بان هيجي يوم نتكلم فيه مع الجهاز الغريب دا نتناقش ونعترض ونزعل مع بعض ونتصالح ونضحك
بقى لينا فيه اخوة واحبه واصدقاء وطلعت منه باجمل ناس شفتهم فى حياتي
اتعلمت من كل واحد منهم حجات كتير
وغيروا فيه افكار كتييير
نغلط يصلحولناويوجهونا نغيب يسألوا عننا نعيى يواسونا
اتعلمت يا بنت مصريةان الانسان مش باللى بيقوله من كلام حلو وجميل ومتذوق وانه بيظهر بمظهر كويس بس لاالانسان قيمته فى قلبه من نقاء وصفاء وايمان
وخدي بالك اوى اوى انه باردو كان في شياطين فى لبس بشر

Maga يقول...

وعلى سيرة الشياطين دي

ماتنسيش يوم الاتين ان شاء الله :D

علشان انا كمان مستنيه بفارغ الصبر :'(

Yasmine يقول...

يعنى احنا عاملين جو رومانسى و قاعدين نشكر فى بعض تيجى تقولى شياطين فى زى بشر
انا اساسا كنت مرعوبة من العالم ده و لما صدقت ابتديت افك شوية:D
ربنا يطمنك يا احمد يا رب :)
بس بيتهيالى بيبان اوى مين اللى بيمثل و مين اللى جواه هو اللى على لسانه
او انا بطمن نفسي بكده ما تخوفنيش بقى الله يكرمك :)

غير معرف يقول...

كنت في فرح عقبالك :)


علشان كدة مش رديت :)


أحمد ماجا :)

ماله يوم الإتنين :) ؟

غير معرف يقول...

مش سمعت التلفون والله في الفرح بجد :)

Maga يقول...

ماله يا ايمان يوم الاتنين

انا بس مستنيه بفارغ الصبر <:o)

شيلي تأكيد الكلمة دي يا ايمان 8o|

ثانيا بقة يا بنت مصرية انا مش بخوفك والله انا بس بقولك خدي بالك
انا متأكد مليون فى الميه ان كل اللى اتكلمتى عنهم من احسن الناس اللى موجودة فى الحياة مش عالم النت بس و بجد مش مبالغة

The Seagull يقول...

ماجـا
بجد بشكرك على كلامك ده أوي .. دي ثقة كبيرة جدًا أنـا مش قدهـا (وش مكسوف) والله ربنا وحده يعلم معزتكم عندي قد ايه وان انتم أكتر ناس بلاقي معاها نفسي بجد :) .. ماشاء الله بجد ناس محترمة وعقليات محترمة .. ربنـا يديم المعروف ما بينا يارب :)

وفي انتظـار يوم الاتنين بفارغ الصبر :D
ماشي يا فلتي :D

غير معرف يقول...

ماله يوم الاتنين :D


مش عارفة :D


:D

غير معرف يقول...

تصدقوا يوم الاتنين ده شكله مش هعرف اقابل فيه حد :(

Fatma يقول...

يا لهوي

ايه دا

انا هعيط على فكرة

لا انا بعيط بجد

انا بحبكم اوي بجد

وعمري ما هنساكم

انتو مش متخيلين انتو اثرتوا فيا ازاي والله ولا حد فيكم ممكن يتخيل كم التأثير اللي عملتوه فيا

كفاية بقى ايه التراجيديا دي :)

انا كمان مستنية يوم الاتنين بفارغ الصبر بس فهموني راسي من رجلي الله يخليكم عشان انا متلحوسة ع الاخر

ايمان

شيلي كلمة التأكيد عشان انا اتشليت خلاص

فلة

انا اتشرف اني اكون قرينك يا زواوي :)

Here i'm يقول...

انا كنت ناوى أرد تانى بسرعة و أقول فيكى شويه شعر ..

بس تقدرى تقولى كده أن النت يأبى و يرفض و يستنكر فكرة انى أقول شعر فيكى :D

نت بيفهم و الله :D


بس قبل ما أقولك أنا أتعلمت منك ايه .. أحب أقولك انك كنتى بتخوفينى .. اه و الله كنت بخاف و انا بكلمك .. كاأنى كنت بكلم بابا مثلا ولا الحاج أحمد سواق الأتوبيس بتاع المدرسة اللى مكنش فيه فى بوقه كلمة غير عااااايز ايه :D مع طبقة صوت من نوعية صوت لؤى فى فيلم صعيدى فى الجامعة الأمريكية :D

أتعلمت منك حاجات كتير .. أتعلمت منك و الله بجد أزاى أعبر عن اللى جوايا بطريقة سلسة .. من غير عقد ولا كلاكيع فى التعبيرات ..

أتعلمت منك أزاى أصمم على فكرتى و أعتقاداتى .. و ان مش حتنازل عن فكرتى علشان مجموعة من ناس .. يمكن فكرة المسلمات مبحبهاش فى حياتى تكون كتير علشان اكون مرن أكتر .. بس ماسك فى المسلمات و البديهيات فى حياتى أكتر لما عرفتك ..


اتعلمت منك .. حاجات كتير قوى و الله ..

بس عارفة بحس اننا كلنا لازم نكون تلاميذ فى مدارس بعض .. و دا اللى بحاول أعمله مع نفسى


و كالعادة بعد الطبخة الممتازة و الكلام الحلو دا .. أحب أرش شطة على الطبق الحلو دا :D .. و أقولك متتعوديش على كده و متجيش هنا تانى

و انا يوم الأتنين دا مستنيه بفارغ الصبر :D

Yasmine يقول...

فنونتى

انتى قلتى اللى انا عايزة اقوله بالظبط
المكان ده اتحول بقدرة قادر لاكتر مكان ببقى فيه انا..بكل سخافاتى و غلاساتى:)
و من فترة حاولت ابعد..قلت كفاية كده..بجد ما عرفتش..خالص يعنى

انا اللى اتشرفت صدقينى..و زى ما قولتلك انا استحالة كنت الاقى حد زيك فى الناس اللى حواليا
عايزة ابعتلك بوسة هنا..لازم يحطوا ايموشنز على فكرة مش هينفع كده:))

Yasmine يقول...

يأبى و يرفض و يستنكر و سواق الاتوبيس و لؤى يا كوبرى..:D
مش قادرة ابطل ضحك على فكرة:D:D

شككتونى فى نفسي والله بحكاية بخوف دى..انا بس باخد شوية وقت على ما اتعود على الناس..وقت اكتر من الطبيعى بشوية..لأ بشويتين عشان ابقى صريحة يعنى:D

و مستغربة جدا انكم شايفين انى بعرف اعبر عن نفسي ده انا فاشلة يا جدعان فى الموضوع ده :)

بجد انت و فنون اثرتوا فى شخصيتى فوق ما تتخيلوا و اتعلمت منكم كتير جدا جدا ممكن اقعد اكتب من هنا لحد بكرة يعنى
و خصوصا التفاؤل بتاعك اللى يخلى اى حد جنبك لابس نضارة سودة و منقطة باسود كمان:D
بجد كل ما ادخل مدونتك اقول انا كمان عندى احلام و ان شاء الله هتتحقق..مهما الدنيا بتسود فى وشى بفتكر مواضيعك و تمسكك باحلامك و اقول انا كمان هعمل زيه..اشمعنى هو ينجح لوحده
سودة اوى من جوه انا :D

كفاية عليك اوى كده و بعد هذا الفاصل نكمل مناكفة و خناق و نرجع لقواعدنا:D

اه صح ما تتأخروش يوم الاتنين على قهوة الفيشاوى الساعة خمسة و الحساب عند البهوات:D

قبل ما انسى عجبتنى اوى فكرتك اللى عند فنون تعالوا نعمل كده فعلا و نكتب المواضيع بتاعت من اين نبدأ دى هنا فى المدونة دى..فكرة هايلة بجد

غير معرف يقول...

فيشاوي فين دي :(


انتم هتجننوني

والله ما فيه كلمة تأكيد


تلاقيكم بس مش مسجلين دوخل ساعتها

حتى لما هتسجلوا دخلوا وتخلصوا رد هتلاقوها مش هتظهر في الرد




..........



إيه حكاية شهرة يوم الاتنين ده :(

غير معرف يقول...

خمسة مين :S


:S


مش هينفع هنا :S


:S

:S


............


بنت مصرية بقى :D


ثقي في نفسك شوية :D


:P

غير معرف يقول...

صح..أنافعلا آسفة بجد


تأكيد الكلمة كان فعلا موجود

معلهش..كنت بحسب ان دي المدونة القديمة ونسيت تماما انها جديدة مش القديمة :) ومتظبطتش فيها موضوع الغاء تأكيد الكلمة :)

غير معرف يقول...

من تاني ل بنت مصرية


..........


أقولك ..شكرا



وانتي اللي أحسن وأحسن لما تقولي الكلام ده :)