10 أكتوبر 2008

فضفضـــه ,,

لمّا تكلم بعض الأخوه فى المدونه عن علاقته بالآخرين , وعما اكتسبه منهم وتأثر به من مخالطته اياهم ,,
وجدت لزاما علينا أن أتحدث ولو بالقليل عما أشعــر به ,,
وبعيدا عن الفصحى التى تزيّن كلماتى ,,
انا بحبكم اوى على فكره (( ابتسامه ))
بحبكم ونفسى ربنا يكرمكم كلكم , ويحققلكم اللى بتتمنوا من الحياة ,,
نفسى ربنا يكرم قبارى ويوفقه فى حياته , ويحققله الحياة والمستوى الاجتماعى اللى بيسعى ليه وبيتمناه ,,
وهيوصل ان شاء الله للى عاوزه ,,
احلم يا كبارى ,,
احلم , محدش يقدر يحرمك من الحلم ,,
ونفسى ربنا يكرم ماجا ويباركله فى حياته , ومتخافش يا حبيبى , هتبقى سعيد فى حياتك , انا واثق فى الله انه هيوفقك
وربنا أكرم بعبيده من أى حد , لو الدنيا كلها كانت ضدك , متخافش ربنا معاك بجد ان شاء الله
وعلى فكره انا واثق ان شاء الله من أنك من أبعدنا عن اليأس والقنــوط
وربنا هيرزقك بالزوجه الصالحه ان شاء الله اللى تسعد بيك وتسعد بيها , لأنى بصراحه شايفك اتأخرت وعاوز أفرح بيك (( ابتسامه ))
أما عن دكتور محمد ,,
فانا نفسى ربنا يوفقه فى حياته ومستقبله ويرزقه بالصحه والعافيه والاخلاص والرزق الوفير ان شاء الله ,,
ربنا هايحققلك كل اللى بتتمناه يا محمد والله , طالما انت بتتقى الله ومع ربنا فى كل كبيره وصغيره هايكرمك ويوفقك يا حبيب قلبى ,,
شد حيلك انت بس يا دكتور , وبعدين ده انت دكتور يا دكتور , وربنا هيرزقك بالعيون الخمسه بتوع الدكاتره ان شاء الله (( ابتسامه ))
عارفهم ولا اقلهملك ..؟!
ويا أختى الطيبه ايمان سما مصر ,,
نفسى بس يا اختى تثقى فى نفسك اكتر , انتى عارفه ...
انتى اكتر واحده فينا ربنا هايكرمها فى حياتها , وهاتشوفى ,,
لأن ربنا ابدا لا يظلم العبــاد , وانتى من أبعد خلق الله عن السوء والحقد والغل وامراض القلــوب ,,
بس انا نفسى بجد ربنا يرزقك بالزوج الصالح اللى يقدر الكنز اللى هايكون معاه , ويعرف يوظف طيبتك وحنيتك دى لصالحك ,,
ربنا يكرمك يا أختى يارب
ويا أخت فنون ,,
مش عارف اقول ايه بصراحه ,,
بس صدقينى القدر ده من عند ربنا الحكيــم العليــم , ولا يمكن ربنا يقدر شئ هباء وبدون حكمــه
لا , حاشا لله ..
قال تعالى (( إنا كل شئ خلقناه بقدر )) , فمتخافيش من المستقبل ,,
ومتخافيش من القدر , اكيد اللى جى أحلــى ,,
وانا واثق ,,
وربنا يحققلك كل اللى بتتمنيه , وييسرلك الأمر انك تخدمى الاسلام والمسلمين ,,
وعلى فكره انتى حنينه اوى
وأما الأخت بنت مصريه ,,
انتى طيبه على فكره يا أختى ,,
وضعيفه اوى عن اللى ظاهر صدقينى ,,
والضعف ده حلو على فكره مش وحش ,,
بس اهم حاجه تخلى بالك من نفسك اوى ,,
وتشوفى انتى عاوزه تعملى ايه لدينك اللى عاوزه تخدميه , وبعد كده اعملى كويس للهدف ده
وانا نفسى تكتبى وتدافعى عن الاسلام بالكتابه لانك بتكتبى كويس اوى ,,
وفى رأيى أحسن واحده بتعرف تكتب فينا وتعبر عن نفسها هو انتى , خاصة فى التعليق على المواقف بكلمات قليله ,,
على فكره انتى هشّـه اوى ,,
وأما بقى عن أختى الرومانسيه الرقيقه سندريلا ,,
فمتخافيش من اللى جى , وانا واثق فى ربنا انه هايحققلك اللى عاوزه ,,
لأن انتى مخلصه اوى وبحس فيكى السكون والهدوء بطريقه غريبه ,,
أهم حاجه تعلمى اولادك السكون والهدوء اللى فيكى , ونفسى ربنا يرزقك بانسان صاحب حس عالى وراقى يعرف يوازن السكون والهدوء اللى فيكى ,,
هاتبقى حياتكم ممتعه اوى ان شاء الله (( ابتسامه ))
أما عن أختى الشارده ,,
متخافيش مشروعنا على المنتدى الاسلامى اكيد هايفشل (( ابتسامه ))
لا طبعا , انا بهزر معاكى ,,
انتى بقى يا اختى باين عليكى الثبات والقوه فى نظرى ,,
بس بقدر ما هو ده باين عليكى جواكى العكس , جواكى ضعف وشجون , جواكى حب للحياه , جواكى حب للدين ومحاولة خدمته
ربنا هايكرمك ان شاء الله
وهايوفقك فى حياتك , واتمنى من ربنا انه يرزقك بزوج تكملوا مع بعض المسيره ويساعدك على اللى عاوزه تعمليه من الخير
وكمان أخى ريلف
ابتسم للحياه يا أخى
ابتسم ومتخافش , ربنا هايكرمك وهايوفقك لانك انسان طيب وحنين
خليك واثق فى ربنا (( ابتسامه ))
.....................
معلش انا كترت الكلام عليــكم ,,
وكمان اول مرة أتكلم عن الأخوات , فاعذرونى لو تجاوزت قليلا , فأنا آســف
بس تقدروا تعتبروا دى فضفضه من القلب ,,
وبالله عليكم تدعولى كلكم كتير ,, انا تعبان شويه , وداخل على مرحله فى حياتى صعبه شويه
انا تعبت اوى وانا بكتبلكم الموضوع ده
تعبت بجد , وحاسس انى خايف
ممكن ابعد عنكم بعد فتره مش كتيره
اتمنى تفتكرونى بالخيـــر
وتدعولى
ربنا يخليكو ليا يارب
السلام عليكم

هناك 32 تعليقًا:

Here i'm يقول...

و الله يا مصعب ..

انا بقيت بحسد خالد حماد :D

معقول لو ربنا جمعنا تحت ظله يوم القيامة حيبقى خالد حماد ليه ثواب :D

ربنا يكرمك يا مصعب و يديك على قد نيتك و يسهلك الصعب يااااااارب

mUsLiM يقول...

امين يارب يا حبيبى ,,

وبعدين سبحان الله بقى ,,

ربنا بيحبه وعاوز يديله ثواب ياعم ,,

هاتعترض ولا ايه (( ابتسامه ))

..........

وعلى فكره ان شاء الله هقابلك انت وماجا قريب اوى

.........

وبعدين ايه حكاية يوم الاتنين دى ..؟

انا شوفتكم بتتكلموا عنوا فى الردود ..؟!

السلام عليكم

Here i'm يقول...

أنا بقى أقولك قصة يوم الأتنين دا :D

البنات عازمنى على العشا .. بس أنا زى ما انت عارف معوج عليهم كالعادة و مش عايز أروح :D

Yasmine يقول...

مصعب انت مش متخيل انا عاملة ازاى و انا بقرا كلامك دلوقتى
انا حتى مش عارفة اكتب و ايدى عمالة تترعش..مش عارفة اقولك ايه بجد الكلام بيهرب منى
انا كنت واثقة و متأكدة انك جواك بنى ادم فى منتهى الطيبة اللى فى الدنيا
و احساسك فى منتهى الرقى
انا انهاردة كنت بتكلم عليك على فكرة و قلت انك من الناس اللى بجد اثروا فيا و فى تفكيرى فى حاجات كتير جدا
و كلكم..بجد انا حياتى متلخبطة دلوقتى جدا و وجودكم فيها فرق معايا كتير
ربنا يوفقك و يكرمك فى حياتك و يديلك كل اللى بتتمناه و يريح قلبك و بالك يا رب..انت تستاهل كل خير حقيقى
بس ما تغيبش عننا كتير لو سمحت :)

غير معرف يقول...

كلنا هنبعد :)


بس ياريت المكان ده بجد يفضل وتفضلوا فيه :(



وباقي اللي بتظهر لهم رسالة ايرور يدخلوا يارب :(



.........



ربنا يكرمك يارب يارب يارب


ربنا يكرمك يارب ويتجاوز عن كل سيئاتك


ويصفي كل الناس من قلوبهم ليك بجد يارب


ويسامحك الكل يارب لو في يوم زعلت حد


يارب يوم القيامة يكون الكل مسامحك..


ويارب تدخل الجنة..




وربنايرزقك بالزوجة الصالحة وإللي تسعدك يارب




ربنا يوفقك للطريق السليم..


ويارب إن شاء الله تنتبه لأي غلط :)




وسؤال :)



لو في المستقبل..شفنا اسمك كمحامي كبير أو وكيل نيابة أو كاتب أو حاجة في البلد ان شاء الله :)



هنلاقي اسم..أستاذ مصعب إيه :)

غير معرف يقول...

:)

mUsLiM يقول...

ليه ياعم كبارى حد يطول ياعم (( ابتسامه ))

على العموم بجد والله ,,

ياريت نخليها مقابله لينا كلنا الأخوه والأخوات ,,

فكروا فيها كده هاتبقى جميله اوى

على الاقل نشوف بعضنا كلنا

لأنى مسافر يا جماعه قريب اوى ,,

بس المهم يبقى جمال هادى وراقى كده وكويس

فكروا فيها ولو موافقين نشوف ميعاد كويس ,,

السلام عليكم

mUsLiM يقول...

الأخت بنت مصريه ,,

مش عارف اقلك كلامك أثّر فيا ازاى ,,

ربنا يكرمك يا أختى يارب ,,

وربنا يخليكى على دعاكى الطيب اوى ده ,,

حاسس ان أمى بتدعيلى (( ابتسامه ))

ولكى مثل ما دعوتى لى يا أختى يارب

خلى بالك من نفسك يا أختى

وانا آسف لو كنت تجاوزت فى كلامى عنك او اى أخت ,,

بس انا والله ربنا يعلم

انا كنت تعبان اوى وانا بكتب الموضوع ده

بس لما كتبته ارتحت اوى

ارتحت اوى بجد

ربنا يخليكوا ليا كلكم

ويخلينا لبعض

انا بحبكم والله

كفايه كده علشان اعصابى تعبت

السلام عليكم

غير معرف يقول...

انتم بس عملتم مقابلة امتى :D

غير معرف يقول...

ههه..المقابلة دي مكنش حد يعرف عنها حاجة..

لقيت ماجا بيعلق بيقول يوم الاتنين

وبعدها لقيت كباري بيعلق بيقول يوم الاتنين :D

:D فيه ايه بس :D ضحكة :D

mUsLiM يقول...

الأخت الطيبه جدا سما مصر

مش عارف اقلك ايه بجد على دعاكى اللى فى منتهى الحنان ,,

دعاء بجد طالع من القلب ووصل لقلبى

ربنا يكرمك يا اختى

ويوفقك فى حياتك يارب

ويعطيكى كل اللى بتتمنيه آميــن

وأما عن سؤالك غالى والطلب رخيص يا اختى ,,

انا اسمى

مصعب ثروت على ,,

على فكره انا مواطن مسالم جدا وبحب الريس وبموت فى الحكومه ,,

ده علشان أى مراقبه للمدونه ولا حاجه (( ابتسامه ))

السلام عليكم

غير معرف يقول...

:D

والله هو يتحب :D ربنا يخليه بجد



ربنا يفرحك يارب :D

غير معرف يقول...

معلهش هبعتلك دلوقتي رسالة في المنتدى على فكرة عن حاجة ياريت تقراها :)

حاجة خاصة بالمدونة :)

mUsLiM يقول...

على فكره الراجل ده بدأت أشك ان فيه حاجه كويسه

علشان كده فى حد طيب زى اختنا سما مصر بتحبه

وعلى فكره يا أختى انا آخر اسمى مبارك

يعنى قريبه بس من بعيد شويه (( ابتسامه ))

ههههههه

اوعى حد يصدق

السلام عليكم

غير معرف يقول...

:D

ربنا يحميك ويكتبلك كل خير ان شاء الله

والله العظيم كويس جدا..بابا وخالي قالوا كدة :D

The Seagull يقول...

بجد يا مصعب مش لاقية كلام أقوله :) .. جزاك الله خيرًا على كلامك الطيب في حقي رغم إني ماأستحقهوش :) .. انت إنسان كويس جـدًا غيور على دينك ذو فكر راقي وآراء سديدة .. ربنـا يوفقك إلى كل ما تحبه وترضـاه إن شـاء الله :)

غير معرف يقول...

لما قريتها دلوقتي


مش عارفة أقولك ايه


ربنا يديكعلى قد دعواتك وخير أكتر


والحمد لله يارب..إن فكرتي عنك مع الأيام اتغيرت للأحسن تماما


وبعتذرلك تاني :)



وعاووزة أقولك حاجة :)



إللي شكرت فيك كتير جدا جدا :)


وإللي عرفتني مين مصعب وشخصيته قالت لي انها نضيفه اونه شخص طيب وعلى خلق وابن حلال بجد


هي جنى :)


حبيت بس أقولك :)



إنها..كتير قوي شكرت فيك..بجد ..وقالت عنك كل خير..أكتر من مرة وكتير يا مصعب :)

غير معرف يقول...

(( ويا أختى الطيبه ايمان سما مصر ,,
نفسى بس يا اختى تثقى فى نفسك اكتر , انتى عارفه ...
انتى اكتر واحده فينا ربنا هايكرمها فى حياتها , وهاتشوفى ,,
لأن ربنا ابدا لا يظلم العبــاد , وانتى من أبعد خلق الله عن السوء والحقد والغل وامراض القلــوب ,,
بس انا نفسى بجد ربنا يرزقك بالزوج الصالح اللى يقدر الكنز اللى هايكون معاه , ويعرف يوظف طيبتك وحنيتك دى لصالحك ,,
ربنا يكرمك يا أختى يارب ))


أشكرك أشكرك أشكرك أشكرك



انت زوق وابن حلال


وطيب وابن طيبين


وبجد متربي كويس :)



ربنا يكرم أهلك يارب ويفرحهم بيك وتعلي بيهم ويعلوا بيك كمان يارب :)

غير معرف يقول...

صح


أتمنى ربنا يبعد عنك الخوف ويثبتك على الطريق الصح


ويريح قلبك عن قريب ان شاء الله وطول العمر


وكل الناس تحسن الظن بيك



ولو حد ظلمك في يوم..ربنا ينصرك ويبين الحق ان شاء الله..



وبرضه..أتمنى كل الناس تسامحك ان شاء الله :)





بعتذر عن ردي أكتر من مرة..لما بفتكر برد في حاجات

الشارده يقول...

لما كنت بشوف ردودك فى المنتدى كان دايما بيجى ادامى صورة واحد كبير كده من كتر ما كانت ردودك ماشاء الله عليها عليه قوىى خصوصا فى الدين ولما عرفت انك 21 سنه بس عملت كده(متنحه) قلت ماشاء الله ربنا يديم عليك العلم النافع دايما لان اللى مثقف قوىى كده فى دينه وكمان بينصح بالحسنى من غير ما يحجر على راى حد يبقى اكيد هيكون شئ كبيير

انا مش عارفه انت داخل على ايه بس اى حاجه بتكون فى بدايتها صعبه اتمنى انك تبتدى صح فى اى حاجه انت ناويها وربنا يكرمك فيها
واكيد ده هيحصل ان شاء الله لان
من يتق الله يجعل له مخرجا

... amr يقول...

muslim . . .


انا مبسوط اني ربنا كرمني و انشاء الله هتعرف على انسان بمشاعرك و اخلاقك ...


ربنا يوفقك في خطوتك اللي جاية :)

غير معرف يقول...

ربنا يكرمك يا استاذ عمرو ان شاء الله انت اخ للكل وتتعرف على الكل

mUsLiM والكل وmUsLiM شخصية كويسة جدا

Fatma يقول...

انتو عاملين مؤامرة عشان تخلوني اعيط

يا جماعة بلاش كدا انا بتأثر والله ( وش مسخسخ من الضحك)

ربنا يكرمك يا مصعب والله انت لن تتخيل سعادتي انتي اتعرفت عليك وعلى كل الناس دي

انا بعتبر نفسي محظوظة بجد بمعرفتكم

فلة هاتي ودنك اقولك حاجة

مش ملاحظة ان مصعب دعا لكل البنات انهم يتجوزوا الا انا وانتي :))))))

يا ترى يا مصعب دا على اساس اننا مش وش جواز ( وش بيضحك ) دي دعابة على فكرة

وبجد ربنا يكرمك كلامك اثر فيا جدا اكتر مما تتخيل اشكرك

mUsLiM يقول...

لا طالما بابا وخالو قالوا كده يبقى كويس طبعا يا أختى (( ابتسامه ))

ربنا يكرمك يا أختى يارب

ويباركلك فى حياتك

آميــن

والله من وراء القصد

السلام عليكم

mUsLiM يقول...

الأخت سندريلا

شكر ايه بس اللى بتقوليه يا اختى ,,

ربنا يعلم يا أختى ان انا كنت صادق فى كل كلمة قولتها ,,

ربنا يكرمكم يا إخواتى ويوفقكم فى حياتكم يارب ,,,

ادعولى كتير

السلام عليكم

mUsLiM يقول...

اختى سما مصر ,,

حلوه اوى أشكرك أشكرك أشكرك أشكرك دى ,,

يا اختى شكر ايه بس

انتو مالكو يا جماعه هاتزعلونى منكم ليه

لو سمحت محدش يشكرنى

انا مش كاتب كلام وعاوز حد يشكرنى عليه

ساعات الشكر بيجرح على فكره

طبعا مقصدش من الكلام ده انى زعلان منك يا أختى سما مصر انك شكرتينى

ابدا والله (( ابتسامه ))

السلام عليكم

mUsLiM يقول...

أختى الشارده ,,

ربنا يكرمك يا أختى على كلامك الطيب

وانا داخل على مرحله جديده فى حياتى ,,

وده طبيعى بيمر بيه أى حد بعد الدراسه

بس اللى مصعب العمليه انى مسافر وكده

دعواتك يا اختى بالله عليكى

ادعيلى كتير فى السجود

فى السجـــود يا أختى (( ابتسامه ))

وجزاكم الله خيرا على النصيحه الطيبه دى وان شاء الله التزم بيها

ربنا يكرمك ويعزك يارب

السلام عليكم

mUsLiM يقول...

الأخ عمرو

جزاكم الله خيرا يا أخى على كلامك الطيــب

والفضل لنا بمعرفتك

ونتمنى لك كل الخير والفلاح

بارك الله فيك

السلام عليكم

mUsLiM يقول...

الأخت فنون

لا مش مؤامره ولا حاجه

وبعدين العياط مش دايما وحش , ساعات بيبقى حلو (( ابتسامه ))

وواضح جدا ان الكلام أثر فيكى علشان كده فيه وش مسخسخ من الضحك

ههههه

ربنا يعزك ويكرمك يا أختى ,,

وبالنسبه لموضوع الزواج

وانى مدعتش ليكى انتى والأخت بنت مصريه ,,

فأكيد طبعا أتمنى لكل مسلم ذكر أو أنثى الزوج الصالح ,,

لأن بذلك تصلح الأمــه ,,

لكن وانا بكتب الموضوع مكنتش بفكر , كنت بكتب اللى بيطلع منى ,,

ومش عارف ليه مذكرتش نقطة الزواج

يمكن حاجة فى نفس يعقوب قضاها (( ابتسامه ))

وعلى فكره يا أختى انتى حنبنه اوى

اوى بجد

خلى بالك من نفسك

السلام عليكم

mUsLiM يقول...

تفتكروا لما كل واحد يبقى عنده أسره وعيله ,,

هانفضل نعرف بعض ..؟!!

تفتكروا ممكن يجى يوم كل واحد يجيب أسرته ونقضى مع بعض يوم كامل ...

تخيلوا حلم جميــل ,,

جزاكم الله خيرا كلكم على أجمل مشاعر الانسان ممكن يحسها ويشعر بيها فى حياته

مشاعر الحب والحياه ..

ربنا يخليكو ليا

والله من وراء القصد

السلام عليكم

Mohammed يقول...

بعد مل اللي اتقال منك ومن الناس الجميلة اللي هنا
حتكلم انا واقول ايه
انت انسان جمييييل جدا يا مصعب
وانت اللي قايل ربنا مش بيظلم حد وحيكرم كل الناس الكويسة
وان شاء الله حيكرمك اخر كرم
شكرا جدا جدا جدا ليك
وربنا يارب يوفقك في حياتك ويجعل طريقك طريق السلامة

Yasmine يقول...

هههههههههه فنون هموت من الضحك مش قادرة بجد:D
بالنسبالى انا امة لا اله الا الله عرفت انى مش ناوية اتجوز و قريبا هعمل اعلان عندى فى البلوج لو فى زميلات تانيين يحبوا ينضموا لحزب المضربين :D

حلو اوى حكاية نتجمع يوم احنا و اسرنا..والله تبقى حاجة جميلة بجد لو فضلنا اصحاب كلنا لحد ما يحصل ده
انا هبقى اجيب معايا بابا و ماما و انتوا هاتوا اجوازكم و عيالكم :D
ربنا يديم الصداقة دى يا رب